LOGOPEDIE
Voor de allerkleinsten:
- Maak de speelruimte prikkelarm en voorzie een rustige omgeving. (Bijvoorbeeld: TV gaat uit, radio op stil, ...)
- Beperk de hoeveelheid materialen per spelmoment en wissel het materiaal regelmatig af.
- Speel samen, ga dus mee aan tafel of op de grond.
- Gebruik eenvoudige taal.
- Volg je kind in zijn of haar interesses.
- Neem een boekje uit de kast en maak er een leuk moment van.
- Zing samen een liedje, gebruik gebaren en heb plezier! (Bijvoorbeeld: hoofd, schouders, knie en teen)
- Bied taal aan in dagdagelijkse situaties. (Bijvoorbeeld: tijdens het eetmoment, wassen en plassen, …)
- Laat je kind korte opdrachtjes doen met het spelmateriaal. (Bijvoorbeeld: zet de pop op de stoel, …)
LEUKE APPS
- Shapes&Colors
- Baby Bubbles
- Popping Bubbles
- Baby Xylo
- Magic Spray
- Colors Matching
- Onni&Ilona
- Peekaboe
- AppVoorPeuters
Voor 2e en 3e kleuters:
- Maak de speelruimte prikkelarm en voorzie een rustige omgeving. (Bijvoorbeeld: TV gaat uit, radio op stil, ...)
- Beperk de hoeveelheid materialen per spelmoment en wissel het materiaal regelmatig af.
- Speel samen, ga dus mee aan tafel of op de grond.
- Gebruik eenvoudige taal.
- Volg je kind in zijn of haar interesses.
- Neem een boekje uit de kast en maak er een leuk moment van. (Bijvoorbeeld: laat je kind voorspellen wat gaat komen, geef je kind de mogelijkheid om het verhaal na te vertellen en laat je kind details zoeken op de prenten.)
- Zing samen een liedje, gebruik gebaren en heb plezier! Je kan hetzelfde doen met versjes. Kinderen houden van herhaling. (Bijvoorbeeld: hoofd, schouders, knie en teen)
- Bied taal aan in dagdagelijkse situaties. (Bijvoorbeeld: tijdens het eetmoment, wassen en plassen, …)
- Laat je kind korte opdrachtjes doen met het spelmateriaal. (Bijvoorbeeld: zet de pop en de beer op de stoel, …)
- Stel eenvoudige wie-, wat-, waar-vragen. (Bijvoorbeeld: wie zit er op de stoel?)
- Geef eenvoudige doe-opdrachtjes in functie van aandacht en begrip (Bijvoorbeeld: laat een kleurprent inkleuren met opdrachtjes: “kleur de … blauw”)
- Neem het logoschrift erbij en herhaal! (Bijvoorbeeld: articulatieoefeningen, vertel over de situatieprenten,… )
- Herhaal woordenschat en zinsbouw van de voorbije periode. Het logoschrift is hierbij de ideale leidraad.
LEUKE APPS
- Sorter
- Visual Games
- Easy Coloring Bee
- Shape Up! Lite
- Kinderspelletjes
Voor 3e kleuters specifiek:
- Laat je kind woordjes klappen van dingen die ze zien in hun omgeving.
- Zoek samen rijmwoorden in dagdagelijkse situaties.
- Ga op zoek naar voorwerpen (in de tuin, de badkamer, de slaapkamer,..) met een bepaalde beginletter. (Bijvoorbeeld: zoek woorden die beginnen met de letter ‘S’)
Voor lagere schoolkinderen:
We voorzien geen specifieke oefeningen en tips maar raden ten zeerste aan de door de klasleerkracht voorziene opdrachten te maken.